نقره، زیبا، چشم نواز، درخشان

نقره
نقره

خداوند متعال هنگام خلقت این کره خاکی، عنصری براق و چشم نواز به کلکسیون عناصر آن، اضافه کرده است. این عنصر زیبا با خواص بسیار زیاد و کاربرد های بی نظیرش، نقره ای ترین ماده زمین است. حتی از زیبایی این عنصر برای توصیف چشم نوازی دیگر اجرام آسمانی، اجسام و اشخاص نیز استفاده می شود.

ماه نقره‌ای یکی از همان توصیفاتی است که پای ثابت اشعار و متون عاشقانه فارسی می باشد. این عنصر همراه با تمامی زیبایی های خود می تواند بهترین پاداش برای بهترین کارها و در عین حال جزایی سخت برای بدترین آنها باشد.

تاریخچه ی نقره

در زمان های دور افراد در قبال خطاهای خود نقره داغ می شدند و همچنان این کنایه به گوش امروزی‌ها آشناست. نقره صاحب تمامی این توصیفات است. این ماده ارزشمند با ظاهری نه چندان خوشایند از دل معادن بیرون آمده است. نقره به دست اساتید این حرفه ظرافت خود را به دید بشر هدیه میکند. نقره همانند ظرافت و ظاهر خود کاربردهای بسیاری نیز دارد از صنعت گرفته تا علم پزشکی. این ماده می‌تواند یکی از بهترین رسانا ها و در عین حال یک ضد عفونی کننده بسیار قوی باشد. مرسوم ترین نوع نقره در میان بشر زیورآلات آن است.

همواره یکی از نیاز های زنان و مردان، نیاز به آراستگی ظاهر و خوش سیما بودن است. انسان ها با استفاده از روش های مختلف در تلاش برای رفع این نیاز هستند بطوریکه داروین برای اولین بار ایده استفاده موجودات زنده از زیبایی، برای جلب توجه جفت خود را بیان کرد. معیار های این زیبایی در میان انسان ها روز به روز در حال تغییر بوده است. برای مثال یکی از این معیار ها نوع استخوان بندی صورت بود اما امروزه انسان ها بیشتر از زیورآلات و بدلیجات برای تامین این نیاز خود استفاده می کنند.

اولین معادن نقره

ابتدا سه هزار سال قبل از میلاد مسیح، نقره در ترکیه و یونان یافت شد.سپس چهار هزار سال قبل با کشف اولین معادن در آمریکا و مکزیک، صنعت این کشور ها پیشرفت چشمگیری کرد. این کشف باعث دگرگونی سیستم مالی آمریکا از سال های ۱۷۹۲ تا ۱۹۶۵ شد. اولین کاربرد های این عنصر در صنایع عکاسی و جواهر سازی در دسترس استفاده عموم قرار گرفت. در این میان امروزه همین دو کشور جزو تامین کنندگان بزرگ این فلز می باشند.

نقره در ایران

در ایران نیز معادن بزرگی برای استخراج این فلز در میانه های کویر لوت و نائین اصفهان وجود دارد. در زمان ساسانیان نیز از این معادن برای ساخت ظروف معروف به سیمین استفاده می شد. تبریز نیز از معروف ترین شهر ها در تاریخچه ساخت نقره در ایران محسوب می شود.

ویژگی های نقره

نقره یکی از عناصری است که از آن در صنعت زیورآلات و جواهرات نیز استفاده می شود این عنصر علاوه بر ظرافت و زیبایی نزدیکی که به زیورآلات دیگر همچون طلا دارد، مورد توجه افراد قرار می گیرد. علاوه بر آن قیمت مناسب تری نسبت به طلا دارد که این نیز یکی دیگر از ویژگی های این عنصر نسبت به دیگر رقبای آن در صنعت زیورآلات است.

زیورآلات نقره دسته بندی های مختلفی همانند دیگر زیورآلات دارد. می توان از آنها به ست های نقره، ساعت، دستبند، گردنبند و سایر دسته ها اشاره کرد. این تعدد دسته ها ناشی از ماهیت فیزیکی و ساختاری آن است که از لحاظ چکش خواری و مقاومت دارای مقداری نزدیک به طلا است.

در ایران، وجود آینه و شمعدان نقره سر سفره مراسم عقد، و حتی انگشتر و حلقه ی ازدواج از جنس نقره، یکی از رسوم قدیمی جامعه ایرانی می باشد.با این اوصاف، این فلز در شاد ترین مراسمات ایرانیان نیز می درخشد.